Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vzpomínka na debut „Juturna“ je tou hlavní hybnou silou, která může v momentálně přesycené scéně strhnout špetku pozornosti i k současným CIRCA SURVIVE. Album „On Letting Go“ by mohlo nabízet jednu z odpovědí, kam směřuje scéna inspirovaná takovými veličinami jako THE MARS VOLTA. Ano, jako každá vlna táhnoucí za sebou napodobitele, kteří ale většinou přicházejí jaksi s křížkem po funuse, i vlna této hudební oblasti se pomalu rozbíjí o pevný břeh, který postavily ony vzory, takže se zpěněný příboj pomalu propadá do lehce šumících vlnek, které v málokterém pozorovateli vyvolají ony očekávané erupce emocí. CIRCA SURVIVE svůj extrém přinesli na debutu, vypálili zde divoké rachejtle, ale jako by nechali shořet i své nadšení, bez kterého nejde překročit vlastní stín. Opakovat byť úspěšnou prvotinu by bylo přešlapování na místě, a tak se nabízejí dvě možnosti jak dál. Jako první vygradovat ztřeštěné kreace do ještě bouřlivějších eskapád, rozpoutat peklo na zemi a snažit se i za cenu jisté neposlouchatelnosti jít za hranice, což je ale cesta velice nákladná na energii, kterou CIRCA SURVIVE pravděpodobně spálili na debutu. A tak můžeme sledovat vývoj opačný, tedy takový, že skupina své kreace usadila do umírněnějších kulis a tak se důraz přesouvá z předchozí ztřeštěné výbušnosti do jemnějších, místy takřka melancholických poloh.
Sledováním jednotlivých nástrojových partů snadno zabloudíme do běžných klišé, v celkovém souznění skladeb se však dostaneme do lehce psychedelických zpovědí, které rozpadajíce se na fragmenty působí až křehce a svou vybalancovanou košatostí na jedné straně a snad až skleslou melodičností na druhé vytvářejí poněkud nudnější obraz sebe sama. Jestliže album „Juturna“ působilo vygradovaným až afektovaným dojmem, „On Letting Go“ je čímsi mnohem uchopitelnějším, stavícím se za účelem obdivu na piedestal vlastní prodejnosti, pod níž se nám může zobrazit i snaha o zařazení kamsi do britpoprockové pohody. Byť by se to mohlo zdát až nepatřičné, průnik se nabízí i v současné formě vokálního projevu Anthony Greena, který (i po stránce vizuální) občas připomene přeslazenou zajíkavostí se vyznačujícího Chaplina z KEANE. Druhou hranicí pak je podobnost s afektovanou ječivostí Cedrica Zavaly z THE MARS VOLTA. A tak (podobně jako u debutu) je zde dominujícím prvkem vokál. Byť jsem se zmínil, jakou cestou se CIRCA SURVIVE vydali, je změna vlastních hudebních struktur vlastně pouze kosmetická. To, co zjemňuje výsledný dojem, je hlavně stránka aranžérská, která dovoluje více vystupovat melodickým prvkům. Nejednou se nám však dostane pocitu už jednou slyšeného, neboť onen strašáček jménem „Juturna“ jako by vdechoval své kouzlo i do skladeb na „On Letting Go“.
CIRCA SURVIVE se dostali do pozice zástupného tělesa, které může působit jako kvalitní statista za kapelami typu KADDISFLY nebo ABERDIEN. Překročení stínu se však nekoná. Příliš okázale se tu totiž staví do popředí ona stylová příslušnost, jíž deformace do přístupnější formy bohužel dodává značně omšelé obrysy. Přesto je „On Letting Go“ albem, které si pozornost fanoušků jistě získá.
Opakování s poněkud lidštější tváří, kreativita schovávající se za klidnějšími aranžemi, dominantní vokál, cesta do prázdna nebo krok za slávou? CIRCA SURVIVE na svém druhém albu přinášejí příliš očekávaný materiál, který snad až moc těží z debutu „Juturna“, v čemž lze vidět onu dialektickou jednotu protikladů.
1. Living Together
2. In The Morning And Amazing
3. Happy With A Secret
4. Difference Between Medicine And Poison Is The Dose
5. Mandala
6. Travel Hymn
7. Semi Constructive Criticism
8. Kicking Your Crosses Down
9. On Letting Go
10. Carry Us Away
11. Close Your Eyes To See
12. Your Friends Are Gone
Diskografie
Two Dreams (2022) A Dream About Death (EP) (2022) A Dream About Love (EP) (2021) The Amulet (2017) B-Sides (EP) (2017) Descensus (2014) Violent Waves (2012) Appendage (EP) (2010) Blue Sky Noise (2010) On Letting Go (2007) The Inuit Sessions (limited tour EP) (2005) Juturna (2005)
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
STEVEN WILSON - Presents Intrigue: Progressive Sounds In UK Alternative Music 1979-89
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.
Hezky uchopil Mark Tremonti nové album. Často jako by dominantně riffující kytara sváděla souboj s jeho přesvědčivým vokálem. Důrazné a současně melodické album, které je možno definovat jednoduchým konstatováním - moderní a přesto klasický heavy metal.